• گوجه سبز ۷۵۰ گرم

  • سبزی آش ۱ کیلوگرم

  • گوشت چرخ کرده

    گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم

  • لوبیا چیتی پخته ۱۰۰ گرم

  • بلغور گندم ۲ پیمانه

  • پیاز نیم کیلوگرم

  • عدس ۱ پیمانه

  • نعناع داغ

    نعناع داغ

  • نمک و فلفل

    نمک و فلفل به میزان لازم

  • زردچوبه

    زردچوبه ۱ قاشق مربا خوری

  • روغن

    100 گرم

آش گوجه سبز
یکی از میوه های نوبرانه فصل بهار، گوجه سبز است که شما می توانید با استفاده از آن غذایی دلچسب را با طعمی جدید تجربه کنید. این غذای دلچسب و لذیذ، آش گوجه سبز نام دارد که برخی به آن آش بهارانه نیز می گویند. این غذای پر طرفدار، در اکثر استان های ایران تهیه می شود؛ اما طبخ آن بستگی به ذائقه خودتان دارد. برخی این آش را به عنوان پیش غذا و برخی دیگر به عنوان غذای اصلی سرو می کنند.
آش گوجه سبز طعم ترش و ملسی دارد که از روی اسم آن نیز پیداست. پس اگر شما به طعم های ترش و ملس علاقه دارید، پیشنهاد ما به شما برای پخت یک آش منحصر به فرد می باشد.
خواص گوجه سبز برای بدن
گوجه سبز خواص درمانی بسیار زیادی دارد. از این رو خوردن آش گوجه سبز نیز می تواند خواص قابل توجهی داشته باشد. برخی از این خواص عبارت است از:
1. ویتامین c موجود در گوجه سبز نقش آنتی اکسیدان را در بدن دارد.
2. از بیماری هایی مثل سرطان و چربی خون بالا جلوگیری می کند.
3. فیبر موجود در گوجه سبز به بهبود سیستم گوارشی کمک بسزایی می کند.
4. عملکرد کلیه ها را تنظیم می کند.
5. مصرف گوجه سبز باعث درمان شب کوری و بیماری های نقرس می شود.
6. گوجه سبز سرشار از ویتامین های گروه B می باشد که باعث کاهش افسردگی های شدید و استرس می شود.
7. این میوه برای حفظ سلامتی پوست و بهبود اعصاب بسیار مفید می باشد.
طرز تهیه آش گوجه سبز
لوبیا را از شب قبل، در ظرف مناسبی به مدت 24 ساعت خیس کنید. بلغور گندم و عدس را نیز در ظرف مناسبی به صورت جداگانه به مدت 2 ساعت خیس نمایید. سپس یکی از پیاز ها را پوست کنده و خرد کنید. حال درون تابه ای کمی روغن ریخته و پیاز را داخل آن سرخ نمایید.
در مرحله بعد گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کرده و به خوبی تفت دهید. حال باید نمک و فلفل را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا مواد طعم بگیرند. سپس درب تابه را بگذارید تا گوشت کمی مغز پخت شود. پس از آن، باقی پیاز ها را پوست کنده و به شکل خلالی برش بزنید.
در این مرحله، باید قابلمه مخصوص آش را آماده کرده و درون آن کمی روغن بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و پیاز ها را داخل آن بریزید. سپس یک قاشق نعنا خشک را به آن اضافه کنید. حال باید لوبیا را با دو لیوان آب، درون قابلمه بریزید و فرصت دهید تا لوبیا ها نیم پز شوند. پس از نیم پز شدن لوبیا، باید عدس و بلغور را به مواد آش، اضافه کنید. کمی صبر کنید تا عدس و بلغور گندم نیز نیم پز شوند.
در مدت زمانی که حبوبات نیم پز می شوند، سبزی را پاک کرده و کاملاً بشویید. سبزی ها را به صورت ریز و یا درشت خرد کنید. پس از نیم پز شدن حبوبات، سبزی ها را به آن اضافه نمایید. بلافاصله 2 لیوان آب جوش نیز داخل قابلمه بریزید. بهتر است 40 دقیقه به مواد اجازه دهید تا پخته شوند.
در این مرحله، گوجه سبز ها را شسته و پس از پخت سبزی، به همراه رشته آش زر ماکارون، به مواد اضافه نمایید. در این مرحله باید گوشت چرخ کرده را نیز به مواد داخل قابلمه اضافه نمایید. مدت زمان پخت رشته آش زر ماکارون و گوجه سبز ها 15 دقیقه می باشد. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا مواد کاملا پخته و آش جا بیفتد.
می توانید 2 قاشق نعنا خشک را همراه روغن در تابه بریزید و تفت دهید. پس از تفت نعنا، یک عدد پیاز را خرد کرده و آن را نیز سرخ نمایید. حال می توانید از نعنا و پیاز داغ برای تزیین روی آش استفاده کنید. آش گوجه سبز آماده خوردن است، نوش جان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.