• گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم

  • پیاز متوسط 1 عدد

  • سبزی آش ۵۰۰ گرم

  • شلغم

    شلغم ۱ عدد

  • هویج

    هویج ۲ عدد

  • نعناع داغ

    نعناع داغ

  • کرفس

    کرفس نگینی خرد شده ۲ ساقه

  • نمک و فلفل

    نمک و فلفل به میزان لازم

  • زرد‌چوبه

    زرد‌چوبه ۲ قاشق چایخوری

با توجه به روند شیوع بیماری کرونا که باعث استرس و نگرانی اکثر افراد دنیا شده است. و همچنین با آغاز فصل سرما که بیشتر زمینه ساز انواع سرماخوردگی، آنفولانزا و ویروس ها است. اکثر افراد نگران سلامتی خود هستند. و پزشکان و متخصصان این حوزه بهترین راه پیشگیری و مراقبت از خود را، داشتن یک دیسیپلین سالم که همراه با تغذیه مناسب است را می دانند. که از مواد غذایی مغذی تشکیل شده باشد.
انواع سوپ و آش که غنی از ویتامین ها هستند، کمک بسیار زیادی برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن می¬کنند. آش شوربا یکی از غذاهایی است که به دلیل داشتن مواد غذایی مفید و مقوی، برای جلوگیری از انواع سرماخوردگی ها بسیار مفید است. در این مقاله به شما دستور پخت آش شوربا با رشته آش زر ماکارون را خواهیم آموخت.
آش شوربا یا آبگوشت
خیلی از افراد با شنیدن اسم شوربا به یاد آبگوشت می¬افتند. این در حالی است که نام این آش محلی است. و اصالت این آش به شهر تبریز باز می گردد. آش شوربا از دیرباز به دلیل آسان بودن و داشتن مواد مغذی برای بیماران پخته می شد. که این آش در شهر تبریز به زبان آذری به اسم مریض آشی ( آش برای بیمار ) معروف است. آش شوربا یکی از ساده ترین و خوشمزه ترین انواع آش ها است. در فصل پاییز و زمستان می توانید به این آش خوشمزه شلغم اضافه کنید تا مقوی تر شود.
آش شوربا از مواد بسیار ساده ای تشکیل شده است که هم مقرون به صرفه بوده و هم در می¬توان در زمان کوتاهی آن را تهیه کرد. رشته آش زرماکارون با داشتن مواد مغذی بدون اسید چرب ترانس، علاوه بر مقرون به صرفه بودن کیفیت بی نظیری را برای آش رقم می زند.
دستور پخت سریع
گوشت چرخ کرده را همراه با پیاز رنده شده ورز داده و به صورت گرد در در پیاز همراه با ادویه های ذکر شده تفت می¬دهیم تا سرخ شوند. سپس 4 لیوان آب جوش را به مواد اضافه می¬کنیم. کرفس، شلغم و هویج خورده شده را به مواد می افزاییم. اجازه می دهیم 30 دقیقه سبزیجات پخته شود. رشته آش زر ماکارون را در پس از پخت سبزیجات اضافه کرده و مرتب هم می¬زنیم تا ته نگیرد. و در آخر برای ماندن عطر و طعم غذا سبزی آش را اضافه می¬کنیم. می¬توانید با نعناع داغ میل بفرمایید.
دستور پخت مرحله¬ای آش شوربا
مرحله اول : پیاز را نگینی خورد کرده، و با 1 ق.غ روغن و 1ق.چ زردچوبه تفت دهید، تا طلایی شود.
مرحله دوم: در ظرف جداگانه، یک عدد پیاز رنده شده را با گوشت چرخ کرده مخلوط کنید. و نمک و فلفل را به مخلوط گوشت اضافه کنید. و ورز دهید. سپس این مخلوط را، به شکل گرد در بیاورید. اجازه دهید 1 ساعت این توپک های گرد داخل یخچال بماند. این کار از واررفتگی گوشت در آش جلوگیری می¬کند. سپس بعد از 1 ساعت، آن را در پیاز سرخ شده تفت دهید تا سرخ شوند.
مرحله سوم : 4 لیوان آب جوش را اضافه می کنیم. در این مرحله همراه سبزیجات که شامل : شلغم، کرفس و هویج است را به صورت مربعی خورد می کنید و داخل مواد اضافه کنید. زمان دهید تا سبزیجات پخته و نرم شود.
مرحله چهارم: در این مرحله رشته آش زرماکارون را به مواد اضافه کرده و مرتب هم می¬زنیم. تا آش ته نگیرد. در صورت سفت بودن آش میتوانید 2 لیوان آب جوش به مواد اضافه کنید. با توجه به سلیقه خود می توانید رشته آش را خورده کرده و به مواد آش اضافه کنید.
مرحله پنجم : پس از یک ساعت که آش شوربا جا افتاد، چاشنی غذا را تست کنید. در صورت تمایل نمک و فلفل را اضافه کنید. می ¬توانید این آش خوشمزه و مقوی را همراه لیمو تازه میل کنید. همچنین با نعناع داغ و پیاز داغ نیز می-توانید تزئین کنید.
نکات طلایی پخت و پز آش شوربا
• در سبزی این آش باید، طعم گشنیز و جعفری قالب باشد. بنابراین از حجم بیشتری از این دو سبزی نسبت به سایر سبزی آش استفاده کنید.
• اندازه سبزی بر مبنای پاک شده آن است، که مقدار آن 500 گرم است.
• می¬توانید برا طعم بهتر به جاش استفاده از آب جوش، از آب قلم یا گوشت استفاده کنید.
• سیر و پیاز به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدان بسیار محرک قوی برای بالا بردن سطح ایمنی بدن است. می توانید با توجه به ذائقه خود همراه با سبزیجات خورد شده، یک پیاز را از وسط نصف کرده و همراه با 2 حبه سیر داخل آش شوربا بریزید.
• برای چاشنی این آش، می توانید از لیمو عمانی یا آبغوره استفاده کنید.
• می توانید برای عطر بهتر آش، تخم گشنیز را همراه با زردچوبه و نعناع داخل روغن سرخ نمایید. سپس همراه غذا میل کنید. تخم گشنیز عطر بسیار زیادی به آش شوربا می¬دهد.
استفاده از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت
برای جذب ویتامین، بهتر است از سبزیجات تازه و ضدعفونی شده استفاده کنید. همچنین استفاده از رشته آش برای خوشمزه تر شدن آش شوربا به شما پیشنهاد می شود. شما می¬توانید با توجه به اندازه مصرف خود رشته آش زرماکارون را در بسته های 400 و 500 گرم تهیه کنید. و از میل کردن آش شوربا لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.