طرز تهیه آش دوغ با رشته آشی زر ماکارون

  • گوشت چرخ‌کرده، ۱۰۰ گرم

  • ۱ عدد پیاز بزرگ خرد شده

  • نمک و فلفل

    نمک و فلفل به میزان لازم

  • زرد‌چوبه

    زرد‌چوبه ۲ قاشق چایخوری

  • تخم‌مرغ

    تخم‌مرغ ۱عدد

  • آرد گندم

    آرد، ۲ قاشق غذاخوری

  • سیر ۳ حبه

    سیر ۳ حبه

  • نخود پخته شده ۱ پیمانه

آش دوغ از غذاهای محلی است که در بین سایر افراد در شهرهای دیگر طرفداران بسیار زیادی دارد. دستور پخت متفاوتی برای پخت این آش لذیذ وجود دارد که در هر شهری متفاوت است. می توانید با توجه به ذائقه خود آماده کنید. دوغ و رشته جز اصلی این آش هستند که شما می توانید با تهیه رشته آشی زرماکارون بهترین نتیجه را برای پخت داشته باشید. در این مقاله طرز تهیه آش دوغ با رشته آشی زر ماکارون را به شما آموزش خواهیم داد.
آش دوغ غذای محبوب گیاهخواران
آش دوغ یکی از انواع آش های سنتی و خوشمزه ایرانی است. ترکیبات داخل این آش بسیار مناسب افراد گیاه خوار است. می توانید با حذف کوفته قلقلی از این غذا خوشمزه استفاده کنید. سبزی و مواد به کار رفته در این آش، ترکیبی از انواع ویتامین ها است که می تواند نیاز شما را برای جذب مواد مغذی برطرف کند.
سبزی مخصوص آش دوغ با رشته آش سبزی آش که شامل جعفری، تره، اسفناج به مقدار یکسان است. یکی از سبزی هایی که این آش را بسیار خوش طعم می کند، سیر سبز است. همچنین در بعضی از شهرهای ایران از شوید نیز در ترکیبات سبزی آش استفاده می کنند. توجه کنید که از شوید به مقدار لازم به کار برده شود زیرا شوید باعث شیرین شدن آش می شود. ابتدا سبزی ها را بشویید سپس خورد کنید و به آش اضافه کنید.
حبوبات آش دوغ رشته ای
در ترکیبات پخت این آش می توانید از عدس یا نخود استفاده کنید. توجه کنید در صورت استفاده از عدس، آبی که برای پختن آن در ابتدا استفاده می‌کنید، زیاد نباشد. در غیر این صورت با افزودن دوغ در مرحله بعد، آش شل و آبکی می‌شود. بهتر است حبوبات را از شب قبل خیس کنید، سپس بعد از پخت آبکش کرده و به آش اضافه کنید.
طرز پخت کوفته قلقلی
پیاز رنده شده را به همراه ادویه‌‌ با گوشت چرخ کرده مخلوط کرده و 15 دقیقه مواد را ورز دهید.
سپس مخلوط گوشت و پیاز را به مدت ۲-۳ ساعت در یخچال قرار دهید تا سفت شود.
مخلوط گوشت چرخ کرده و پیاز را به صورت قلقلی در بیاورید و در روغن داغ سرخ کنید. این کار باعث می شود تا گوشت باعث بو بد در آش نشود.
طرز پخت آش دوغ به همراه رشته آشی زرماکارون
مرحله اول: ظرف مناسبی را پخت آش انتخاب کنید. دوغ، آرد و تخم مرغ را با همزن دستی به مدت ۵ دقیقه بزنید تا دانه های آرد باز شده و مشخص نباشد.
مرحله دوم: سپس ظرف را بر روی حرارت ملایم قرار دهید و با استفاده از یک قاشق چوبی مدام هم بزنید تا دوغ بریده نشود.
مرحله سوم: هنگامی که مواد جوشید، نمک و سبزی را اضافه کنید. سیر را می توانید به صورت خورد یا له شده را به همراه نخود پخته شده به مواد اضافه کنید.
مرحله چهارم: یک بسته ۳۰۰ گرمی رشته زرماکارون را خورد کنید به مواد اضافه کنید. سپس مرتب هم بزنید تا ته نگیرد. در هنگام اضافه کردن نمک دقت کنید. زیرا خود رشته حاوی نمک است و اضافه کردن مجدد آن باعث شوری آش شما خواهد شد.
مرحله پنجم: می توانید در کنار این آش خوشمزه، از نعناع داغ، سیر داغ و کوفته قلقلی سرخ شده استفاده کنید.
چند نکته مهم برای پخت آش
• می توانید به جای استفاده از دوغ، از ماست چکیده نیز استفاده کنید. استفاده از ترکیب ماست و دوغ طعم بهتری به آش شما خواهد داد.
• هنگام اضافه کردن سبزی به مواد، از گذاشتن در قابلمه خودداری کنید. این کار باعث می شود تا رنگ سبزی تیره نشود.
• افزودن تخم مرغ و آرد باعث می شود تا دوغ در اثر حرارت بریده نشود.
• برای این آش معمولا از دوغ محلی استفاده می شود. اگر دوغ محلی در دسترس ندارید می توانید از دوغ پاستوریزه گازدار نیز استفاده کنید.
• اضافه کردن فلفل سیاه با توجه به ذائقه خود طعم متفاوتی به آش دوغ خواهد داد.
• در صورت استفاده از ماست، می توانید از دوغ برای باز شدن ترکیبات ماست استفاده کنید.
آش دوغ با رشته زر ماکارون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.