ماکارونی چیست ؟

ماکارونی چیست ؟

ماکارونی امروزه به عنوان یک گزینه سلامتی در سراسر جهان شناخته می‌شود و از آنجاکه عمدتاً از غلات تشکیل شده است در قاعده هرم غذایی قرار می‌گیرد، لذا سهم بالایی در تامین انرژی روزانه دارد. به طور کلی غلات یکی از مهم‌ترین تامین کننده‌های غذایی در سرتاسر جهان به حساب می‌آید و ۵0% کالری افراد را تامین می‌کند. کربوهیدرات‌های ماکارونی عمدتاً از نوع پیچیده هستند، این ویژگی باعث شده تا قند خون پس از صرف غذای حاوی ماکارونی به آرامی بالا رفته و برای مدت طولانی‌تری در محدوده نرمال حفظ شود، لذا حس سیری دراز مدتی ایجاد می‌کند. گروه صنعتی پژوهش زر به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آرد سمولینا برای اولین‌بار در ایران توانسته‌است تا ماکارونی را با آرد مخصوص سمولینا مطابق با نمونه خارجی تولید و عرضه نماید. سمولینا حاصل آسیابانی گندم سختی به نام دوروم، تنها ماده‌‌ی به کار رفته در تولید محصولات خمیری، می‌باشد که پس از ترکیب با آب و تخم مرغ و طی فرآیندهایی به پاستا تبدیل می‌شود. پروتئین سمولینا، بیشتر از سایر گونه‌های گندم است در نتیجه ارزش غذایی ویژه‌ای به ماکارونی می‌بخشد. همچنین رنگ زرد ماکارونی ناشی از وجود بتاکاروتن، پیش‌ساز ویتامین A است که با خاصیت آنتی اکسیدانی از بسیاری از صدمات وارد شده به بدن می‌کاهد. علاوه بر این ماکارونی سبوس دار خود نسبت به دیگر انواع ماکارونی غنی تر و سرشار از ویتامین های گروه B، آهن وسایر املاح است و  فیبر بالای آن منجر به کارکرد بهتر دستگاه گوارش، تنظیم قند و کلسترول خون می‌شود. همان‌طور که گفته شد بهترین ماکارونی از سمولینای گندم دوروم بدست می آید، و زمانیکه در ترکیب با روغن زیتون، سس گوجه، سبزیجات، حبوبات، غذاهای دریایی و گوشت بدون چربی استفاده شود می‌تواند وعده‌ی غذایی سالم و با کالری مناسب را بسازد.

خواص کیفیتی گندم دوروم به فرآیندهایی شامل آسیابانی و ساخت محصولات خمیری ( ماکارونی ) وابسته است. بنابراین فرآیند آسیابانی گندم دوروم نماینگر یک فاز بسیار خطیر در کیفیت محصولات خمیری می باشد. در حقیقت ،‌ سمولینای مورد استفاده جهت ساخت محصولات خمیری یک محصول ساده آسیاب شده نیست، بلکه محصولی پیچیده می باشد که با انتخاب دقیق دانه‌های غلات آغاز شده و کیفیت نهایی با توجه به دانه بندی (گرانولاسیون) ، خاکستر، رنگ، قدرت گلوتن و میزان پروتئین آن تضمین می‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای (به واسطه اجرای آن در کشورهای مدیترانه به این نام خوانده می‌شود) توانسته خطر بروز بیماری‌های قلبی، سرطان، پارکینسون و آلزایمر را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. اجزای اصلی این نوع رژیم غذایی را عمدتاً غلات، میوه، سبزی، مغزها و حبوبات، غذاهای دریایی و روغن زیتون می‌سازد. پاستا از آنجاکه پایه غلات داشته و قابلیت ترکیب با مواد غذایی فوق الذکر را دارد در این نوع رژیم غذایی از اهمیت به سزایی برخوردار است. مطالعه‌ای که در سال ۲0۱۶ روی ۲۳00 فرد بزرگسال در سرتاسر ایتالیا انجام گرفت نشان داد که افزایش دریافت پاستا نشانگر تابعیت بیشتر از رژیم غذایی مدیترانه‌ای بوده و به طور معکوسی با شاخص توده بدنی(BMI)، دور کمر، نسبت دورکمر به دور باسن ارتباط دارد. لذا برخلاف تصور موجود مبنی بر چاق کننده بودن پاستا در صورت مصرف صحیح و ترکیب با سبزیجات و حبوبات می‌تواند علاوه بر تامین مواد غذایی ضروری بدن از بروز طیف وسیعی از بیماری‌ها جلوگیری کردند.

از سویی دیگر غلات از مواد خوراکی است که در چرخه تولید کم‌ترین آسیب را به محیط وارد می‌کند. بر اساس پژوهشی که در مجله ecosystem چاپ شده است مشخص شد که غلات (آرد گندمی که با آن پاستا درست می‌کنند) برای تولید هر کالری نیازمند ۵/0 لیتر آب است که در مورد گوشت این میزان به ۱0٫۱۹ لیتر می‌رسد. در نتیجه افزون بر اثرات مفیدی که می‌تواند بر سلامت بدن داشته باشد سازگار با محیط زیست بوده و در راستای شاخص‌های توسعه پایدار تولید و عرضه می‌شود.

در نهایت باید گفت ماکارونی یک ماده غذایی ساده با فرآیند تولید پیچیده است که برخلاف مواجه با انبوه مواد غذایی دارای انواع افزودنی‌ها مانند نگهدارنده‌ها فاقد این گونه Nutrients بوده و با مواد اولیه محدود وطبیعی تهیه می‌شود. لذا استفاده از انواع ماکارونی در کنار سبزیجات، مغزها، غذاهای دریایی، روغن زیتون وعده غذایی خوش طعم، سالم و باب سلیقه‌ی ایرانیان را می‌تواند تشکیل دهد. شرکت زر ماکارون وابسته به گروه صنعتی پژوهشی زر، بزرگ‌ترین تولید کننده ماکارونی با آرد سمولینا در کشور است که هم‌اینک با تولیدات با کیفیت و مرغوب، توجه ویژه به پژوهش و ارائه الگوی مدیریتی و اجرایی نمونه در سکوی نخست بازار داخلی قرار گرفته و با ورود موثر به بازار جهانی یکی از مطرح‌ترین برندها در بازار جهانی می‌باشد. در همین راستا شرکت صنعتی زر تلاش دارد تا با ارائه‌ی محصولات با کیفیت در راستای سلامت جامعه گام بردارد.